nl / en

OV Terminal Breda


Architect Koen van Velsen
Opdrachtgever Bouwcombinatie OVT Breda
Jaar 2016
Locatie Nederland, Breda
Materiaal Glas
Toepassing Dak, Overige, Gevel


Het Openbaar Vervoer Terminal in Breda is het nieuwe vervoersknooppunt en Centraal Station van Breda. De engineering werkzaamheden voor de grootschalige transformatie van het stationsgebied, ontworpen door architectenbureau Koen van Velzen, gingen voor Octatube eind 2013 van start en het project werd in september 2016 opgeleverd. Het gebouwcomplex verbindt de noord- en zuidkant van de stad, met het treinspoor in het midden. Naast een bus- en treinstation, bevat het multifunctionele complex verscheidene functionele componenten waaronder appartementen, kantoren, commerciële ruimtes en een parkeerplaats.

In opdracht van Bouwcombinatie Ballast Nedam en Hurks heeft Octatube de belangrijkste glasconstructies gerealiseerd: de langgerekte noord- en zuidgevels met glasvinnen, 9 structureel beglaasde daklichten en drie 7 meter brede glazen hefpuien. De glasconstructies spelen een belangrijke rol in het ontwerp van het gebouw omdat deze ervoor zorgen dat er verbinding ontstaat tussen binnen en buiten, en dat de reiziger binnenin het gebouw zich met behulp van daglicht kan oriënteren.

Noord- en Zuidgevel
De noordelijke gevel van het station, te vinden op de begane grond, is 75 meter breed en heeft een achterconstructie van glazen vinnen. Achter deze volledig glazen gevel bevindt zich het busstation. Dankzij de toepassing van glas is het mogelijk om niet alleen van buitenaf het busstation te bezichtigen, maar wordt ook van binnenuit een uitzicht op de stad Breda geboden. Aan deze zijde bevinden zich ook drie zeer grote glazen hefpuien van ieder zeven meter breed die door verschillende achtergelegen commerciële ruimtes gebruikt worden. Deze puien worden bij goed weer omhoog geschoven om de ingang toegankelijker te maken en ook het uitzicht op de stad te benadrukken. De elektrisch bestuurbare hefpuien zijn gemaakt van staal, glas en spiegel gepolijst RVS. Octatube heeft deze speciaal voor dit project ontwikkeld.

De zuidelijke gevel is 100 meter breed en heeft ook een achterconstructie van glazen vinnen. De gevel vormt een transparante wand tussen de treinperrons en de stad, waarmee ook hier een connectie tussen het station en het groen van buiten wordt bewerkstelligd.
Gezamenlijk hebben de noord- en zuidgevel een oppervlakte van 1200 vierkante meter. Tijdens de engineering van de glazen gevels met glasvinnen is in de detaillering rekening gehouden met toleranties tot 5 centimeter ten opzichte van de (bewegende) omliggende nieuwbouw.

Daklichten
Octatube heeft voor het project ook twee structureel beglaasde daklichten en 7 kantoorpatio’s gerealiseerd. Een van de daklichten, boven het busplatform, bestaat uit brandwerend en beloopbaar glas. Ter plaatse van de zesde verdieping zit het andere daklicht met een lengte van 11 meter. De 7 patio’s bij het kantoorcomplex zijn ontworpen als sheddaken met geïntegreerde gootdetails.


glazen vinnen | hefpui | station
Deel deze pagina