nl / en

Victoria & Albert Museum Exhibition Road


Architect AL_A
Opdrachtgever Victoria and Albert Museum
Jaar 2017
Locatie Verenigd Koninkrijk, Londen
Materiaal Staal, Glas
Toepassing Renovatie, Dak, Balustrade


Design
Het V&A is het grootste en bekendste museum op gebied van ‘Design & Craftmanship’. Het project is ontworpen door het gerenommeerde architectenbureau AL_A (Amanda Levete Architects). Het project bestaat uit een nieuwe hoofdentree, plein, café, museumwinkel en een grote kolomvrije tentoonstellingszaal 15 meter onder het maaiveld.
Voor het project heeft Octatube de rol van glasspecialist op zich genomen waarin het verantwoordelijk was voor het ontwerp, de engineering, productie en montage van de diverse structurele beglazingen en RVS constructies. In totaal zijn het zes onderdelen, elk met zijn eigen detaillering en uitdagingen; het spectaculaire Oculus daklicht als eyecatcher van het nieuwe plein, het driehoekige daklicht boven de trappen naar de museumzaal, de volglazen café- en winkelgevels, het daklicht boven de winkel en de glazen ‘link’ tussen het bestaande Western Range en het nieuwe winkelgedeelte.
Bijna alles wat je op het plein ziet komt uit Nederland, op de porseleinen tegels uit Makkum van Koninklijke Tichelaar na is Octatube in opdracht van Wates Construction verantwoordelijk voor alle materialen op de binnenplaats.

Voor het Exhibition Road project was Octatube betrokken bij verscheidene structurele glasconstructies:

Oculus daklicht
Deze constructie is uit de binnenplaats gehouwen en ziet uit naar een nieuwe galerij beneden. AL_A heeft dit ontwerp opgevat alsof het een lege museumvitrine betreft. Je kijkt door dit glas in de vitrine, die eigenlijk de draagconstructie van de ondergrondse ruimte onthuld, gematerialiseerd door een gevouwen stalen plaat. Om de Oculus bevindt zich een complexe dubbelgekromde RVS balustrade met een spiegelgepolijste binnenzijde en een geparelstraalde buitenzijde. In de ontwerpfase heeft Octatube een 1:1 prototype van de Oculus gerealiseerd.

Daklicht boven de trap
Dit daklicht wordt gekenmerkt door dubbelglas panelen die gedragen worden door gelamineerde low-iron glazen liggers die variëren in hoogte.

Café gevels, winkelpuien en deuren
De volledig glazen gevels en het volledig glazen daklicht volgen de complexe geometrie van het gebouw waarin het café en de museumshop zijn gehuisvest. De transparante onderdelen van deze gebouwschil contrasteren met de keramische (porseleinen) tegels van zowel het plein als de dakbedekking.

Productie & Montage
De Oculus functioneert als een dakraam doordat het natuurlijk daglicht naar de galerie beneden vervoert. Dit bewerkstelligt tevens een connectie tussen het door Aston Webb ontworpen historische gebouw, doordat het bezoekers aanstuurt om omhoog te kijken en zo de bovenverdiepingen te aanschouwen die de binnenplaats omringen. De Oculus is voorzien van uitzonderlijk helder glas, wat de doorgelaten hoeveelheid daglicht maximaliseert.
De Oculus is omringd door een elegante RVS balustrade met een hoogwaardige afwerking. Deze is 45 meter lang en bestaat uit vier delen die verbonden zijn door middel van naden die ruimte overlaten voor thermische expansie veroorzaakt door temperatuurverschillen.  Voor een kwalitatieve, matte finish op het RVS werd er gebruik gemaakt van ‘shot peening’, een techniek die enige oneffenheden verwijdert door middel van keramische hogedruk stoten.
Binnenin de Oculus bevinden zich unieke RVS ruitvormige vaten, ook wel vitrines genoemd. Hiervoor heeft Octatube over de strekking van een jaar verscheidene klimaat-, bouwkunde- en luchtdichtheidstests uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de constructie onder welke omstandigheid dan ook in optimale staat zal verkeren.

Tijdens de laatste bouwfase van het project was het enthousiasme voor de afronding zichtbaar op de werkplaats. Projectleider Thomas Been van Octatube over het leggen van de laatste loodjes:
“De bouwplaats is vanaf het begin erg krap en complex geweest. Daarnaast wordt het project gekenmerkt door veel nieuwe en unieke materiaaltoepassingen en detaillering, waar veel leveranciers bij betrokken geweest zijn. Het was af en toe even puzzelen samen met de opdrachtgever om alles soepel en precies op tijd te laten verlopen. Maar op een gegeven moment begon het gebouw en het nieuwe binnenplein zich steeds meer te onthullen. Je merkte dat iedereen daardoor met veel enthousiasme naar het eindresultaat toe kon werken.”

Realisatie
Het project kenmerkt zich door het feit dat de materialen en afwerkingen van het allerhoogste niveau zijn en een zeer strakke detaillering hebben. Daarnaast was er een zeer krappe bouwplaats, een enorme geometrische uitdaging en werd elke detail door het oog van een zeer visionaire architect getoetst. Alle onderdelen en aansluitingen in het project zijn uniek. Om het project tot een succes te maken was het essentieel dat alles met 3D software is uitgewerkt.
Met trots heeft Octatube twee ‘Supply Chain Awards’ ontvangen van de Wates Group in Londen, gewonnen in de categorie ‘Extraordinary Pre-Construction Support’. Bovendien is Octatube in hoge mate geprezen als ‘Supply Chain Partner of the Year’.

Ondanks het feit dat Octatube en Wates nog maar een paar jaar samenwerken, heeft deze samenwerking dankzij hun professionaliteit en projectaanpak een enorme impact gehad op onze projecten. Bij het werken aan onze historische restauratieprojecten bij het Victoria & Albert Museum en de London Business School en de commerciële nieuwbouw van het Tasman House, hebben zij oplossingen aangedragen voor uitdagingen die zich hebben voorgedaan. Dit deden ze op een zeer coöperatieve manier en in nauwe samenwerking met Wates, de klant en het ontwerpteam. De eindproducten die ze hebben geleverd zijn van eerste klas kwaliteit en een bewijs van Octatube’s hoge standaard en grote aandacht voor details.” - Citaat over Supply Chain Partner of the Year.


rvs | vinnen | vitrine | museum | daklicht | balustrade

Gerelateerde projecten

Deel deze pagina