Yellow Wings

Architect
Opdrachtgever
Jaar
Locatie
Materiaal
Toepassing
Kunst

Het kunstwerk de Bijlmobiel – de voorloper van de Yellow Wings -  is in maart 1974 als concept bedacht door kunstenares Loes van der Horst, en samen met Mick Eekhout ontworpen en uitgewerkt. Het resultaat van deze samenwerking werd de in 1976 gerealiseerd Bijlmobiel, een groot kunstwerk van masten, kabels en zes blauwwitte polypropyleen kabelnetten.

Het kunstwerk werd gebouwd in een vijver in de Bijlmer. Het bouwen was een avontuur. Het kunstwerk leek een enorm filigrein insect op het water. Na het aanbrengen van de fundering in de droge vijver werden de stalen masten, het kabelwerk, de kabelnetten en hun afspanningen gemonteerd. Het opbouwen bleek een zaak van specialisme en toewijding te zijn. De foto laat een zeer transparant en lichtvoetig kunstwerk zien, dat zich in hoogte kon meten met de omringende woonflats van de Bijlmermeer: Fleerde en Frissenstein.



Herontwerp
In 2011 neemt de gemeente het initiatief om te horen hoe het Bijlmobiel kunstwerk weer op te stellen is. De omgeving van de hoogbouw van Fleerde en Frissenstein is inmiddels dramatisch veranderd. In de afgelopen 35 jaar was het kunstwerk eenmaal gerenoveerd en later geheel gedemonteerd en afgevoerd. Er komen stemmen op om het kunstwerk weer op te stellen. De materialen worden opgehaald en beoordeeld. De overgebleven masten, stalen randkabels en polypropyleen kabelnetten blijken een kwaliteit te hebben die onvoldoende is voor hergebruik.
Mick belt Loes en samen concluderen ze dat een ‘remake’ beter zou zijn dan een restauratie van de Bijlmobiel. Een remake, maar met een aangepast en toekomst bestendig ontwerp. Loes (90 jaar oud) was bescheiden en verbaasd: “Dat ik dat nog mag meemaken”.

In de afgelopen 35 jaar is er veel veranderd in de bouwtechnologie en in de kunst. Het model is indertijd met de hand vervaardigd en met de hand zijn ook de kabelnetten geknoopt en in vorm bepaald. Gezien het feit dat de polypropyleen kabels het in wezen maar 15 jaar hebben uitgehouden, lijkt het de ontwerpers beter om een remake een veel langere levensduur mee te geven. Uit de ervaring lijkt het beter om in plaats van polypropyleen kabelnetten uit te gaan van aluminium strips die gecoat zijn. Strips zullen beter zichtbaar zijn, en behoeven niet zo frequent verknoopt te worden. Een andere vorm van de kabelnetten ligt dus voor de hand. In overleg tussen Mick Eekhout en Loes van der Horst komt er een plan voor reconstructie van het kunstwerk met nieuwe materialen.

Yellow Wings
De nieuwe beoogde situatie van het kunstwerk is een vijver tussen een veel lagere bebouwing van woningen dan Fleerde / Frissenstein, waar velen het kunstwerk van bovenaf konden zien. In de nieuwe situatie is de te verwachten gezichtshoek veel meer horizontaal: vanaf de oevers kijkend naar het kunstwerk in het water. Men kijkt meer op ooghoogte tegen het kunstwerk aan en niet vanaf boven. Dat is ook een reden geweest om het ontwerp in visuele zin aan te passen.
Er werd conform het oude ontwerp een kortere en een langere mast opgesteld in de vijver. Tussen de masten zijn vier hangkabels aangebracht. Over deze kabels zijn vlakken gespannen, die elkaar overlappen en aan elkaar gekoppeld zijn zodat een grafisch ensemble van vleugels ontstaat. De vlakken bestaan uit parallelle banen van 100 mm brede aluminium strippen.
De aluminium strips zijn in eigeel. Die kleur contrasteert met de rode baksteen van de woningen om het water, de kleur van de lucht en het water. Het kunstwerk wordt geplaatst in het centrale deel van de vijver.

Inmiddels is het nieuwe nieuw ontwerp gerealiseerd; een geel kunstwerk midden op het water met de titel ‘Yellow Wings’. Het resultaat is een zwevend kunstwerk. De remake van de ‘Yellow Wings’ staat ook, net als de Bijlmobiel als een insect op het water, zwevend, contrasterend en vrolijk tegen een donkere achtergrond. Opbeurend bij grauw weer.

Factsheet Contact

Deel deze pagina